Dr. Matthias Müller
Person with a Teaching Contract at the Department of Education at the Faculty for Mathematics and Computer Science
Curriculum Vitae
- since 2021
person with a teaching contract at the Friedrich Schiller University Jena (Department of Education at the Faculty of Mathematics and Computer Science) - 2016 – 2021
Research assistant at the Friedrich Schiller University Jena (Department of Education at the Faculty of Mathematics and Computer Science) - 2019 – 2020
Teaching and research application in Boston, MA for the MISTI Global Teaching Lab program and at the German International School Boston - 2018 – 2019
First state examination in teaching at high school level for mathematics and sport including counseling teacher certificate - 2016
Second state examination in teaching at high school level for mathematics and sports - 2015 – 2016
- Pre service teacher at the Immanuel Kant Gymnasium Wilthen
- 2014
Dr. rer. nat. (Student centered learning in mathematics classroom including computer algebra) - 2011 – 2015
Research assistant at the Friedrich Schiller University Jena (Department of Education at the Faculty of Mathematics and Computer Science) - 2011
First state examination in teaching at high school level for mathematics and sport including counseling teacher certificate - 2009
Studies at the University of Aberdeen (Scotland, UK) - 2005 – 2011
Studies at the Friedrich Schiller University Jena
Research Interest
- Teaching and learning processes containing digital media aspects at student labs for mathematics
- Evaluation of student centered learning in mathematics classroom including computer algebra
- Bilingual mathematic education with digital media
Projects und Partners
Current Publications
2021
- Müller, M.; Thiele, R. (2021). Monopoly – Mathematische Anmerkungen zu einem polarisierenden
Gesellschaftsspiel. Mathematische Semesterberichte, 2021(5). [LINK: https://link.springer.com/article/10.1007/s00591-021-00302-x External link] - Müller, M. (2021b). Digitale Mathematikwerkzeuge als Mittler im bilingualen Mathematikunterricht
im MISTI GTL Germany und an der GISB – Theoretische Rahmung aus Instrumentaler
Genese und 4C Framework. mathematica didactica, 44(2), 1-25. - Müller, M. (2021a). Distanzlernen am Beispiel des Schülerforschungsclubs Mathematik mit
digitalen Werkzeugen - Theoretische Ausgangspunkte zur Rahmung und Entwicklung einer
onlinegestützten Fern-Lernumgebung. Mitteilungen der GDM. 110. S. 33-38.
2020
- Müller, M. (2020). Eine Langzeitstudie zum verbindlichen CAS-Einsatz im Mathematikunterricht – Die Perspektive der Lernenden. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 669–672). Münster: WTM-Verlag.
- Breitsprecher, L.; Müller, M. (2020). Mathe.Schülerforscherguide. Mathematische Schülerexperimente. Bamberg: C.C.Buchner.
- Müller, M. (2020). Bilingual math lessons with digital tools. challenges can be door opener to language and technology. In: B. Barzel, R. Bebernik, L. Göbel, M. Pohl, H. Ruchniewicz, F. Schacht, D. Thurm (Hrsg.), Proceedings of the 14th International Conference on Technology in Mathematics Teaching – ICTMT 14 : Essen, Germany, 22nd to 25th of July 2019 (S. 312-319). [LINK: https://doi.org/10.17185/duepublico/70791External link]
- Schmidt, S.; Müller, M. (2020). Students learning with digital mathematical tools – three levels of instrumental genesis. In: B. Barzel, R. Bebernik, L. Göbel, M. Pohl, H. Ruchniewicz, F. Schacht, D. Thurm (Hrsg.), Proceedings of the 14th International Conference on Technology in Mathematics Teaching – ICTMT 14 : Essen, Germany, 22nd to 25th of July 2019 (S. S. 378-383). [LINK: https://doi.org/10.17185/duepublico/70778External link]
- Walther, C.; Geitel, L.; Schulze, C. U.; Müller, M. (2020). Spitze braucht Breite: Das Schülerforschungszentrum Jena – Ein MINT-Angebot zur Begabten- und Interessiertenförderung. In: M. Jungwirth, N. Harsch, Y. Korflür, M. Stein (Hrsg.), Forschen.Lernen.Lehren an öffentlichen Orten – The Wider View. Eine Tagung des Zentrums für Lehrerbildung der Westfällischen Wilhelms-Universität Münster vom 16. bis 19.09.2019 (S. 361-362). Münster: WTM.
2019
- Müller, M. (2019). German Students Debate Artificial Intelligence. Massachusetts Institute of Technology. Unter: http://appinventor.mit.edu/explore/stories/german-students.html
Zugriff: 09. Oktober 2020. - Müller, M. (2019). Ein Reiskorn mehr und … – Exponentielles Wachstum im Vergleich zum linearen Wachstum. In: N. Oleksik, H.-G. Weigand (2019). Mathematische Erkundungen. (S. 139-150). CASIO.
- Müller, M. (2019). Bilingualer Mathematikunterricht im Projekt MISTI Global Teaching Lab und an der German International School Boston. In: A. Frank, S. Krauss & K. Binder (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2019 (S.557-560). Münster: WTM-Verlag.
2018
- Müller, M. (2018). Digitale Werkzeuge als (Sprach-)Brücke im bilingualen Mathematikunterricht - Erste Ergebnisse der videogestützten Evaluation des Projektes MIT Global Teaching Lab am SFZJ. In: Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.) Beiträge zum Mathematikunterricht 2018 (S. 1279 - 1282). Münster: WTM.
- Müller, M.; Geitel, L. (2018). Mathematische Experimente als Basis für Forschendes Lernen - Konzeption und empirische Befunde des SFZ Mathematik mit digitalen Werkzeugen. In: N. Neuber, W. Paravici, M. Stein (Hrsg.), Forschendes Lernen - The Wider View. Eine Tagung des Zentrums für Lehrerbildung der Westfällischen Wilhelms-Universität Münster vom 25. bis 27.09.2018. (S. 265-268). Münster: WTM.
- Weigand, H.-G.; Müller, M. (2018). Wohin, warum und wie? - Zum Einsatz digitaler Technologien im zukünftigen Mathematikunterricht. Workshop zum Vortrag. In: M. Fothe, B. Skorsetz, K. Szücs (Hrsg.), Medien im Mathematikunterricht (S. 18-26). Bad Berka: ThILLM.
- Müller, M. (2018). Der Ableger: Wie programmiere ich eine App für mein Smartphone? Die Wurzel 1/18. S. 17-22.